RAPORT DE ACTIVITATE PROGRAMUL „ŞCOALA ALTFEL”
ANUL 2022-2023
Descarcă raport
În perioada 27-31.03.2023 la Școala Gimnazială Nr. 1 Faraoani s-a desfăşurat Programul național „Şcoala Altfel”, cu programe dedicate activităţilor educative extraşcolare şi extracurriculare, organizate sub formă de ateliere interactive. Anul acesta, programul a fost gândit în continuarea celui desfăşurat anul trecut, care, prin formula sa inedită, s-a bucurat de un real succes, elevii având posibilitatea să îşi aleagă atelierul la care doreau să participe, în funcţie de gradul de interes personal.
Toate cadrele didactice ale școlii noastre s-au străduit să vină cu o ofertă extrem de tentantă şi de variată, îmbinând latura formală cu cea non-formală şi informală. Din chestionarele aplicate după derularea programului „Şcoala Altfel”, elevii au apreciat timpul petrecut într-un mod plăcut alături de dascălii lor, dar şi alături de alţi profesori ai şcolii, pe care nu îi aveau la vreo disciplină de la clasă.
Elevii s-au bucurat în unanimitate de o săptămână cu adevărat „altfel”, consemnată într-un jurnal de activităţi „altfel”, având un bun prilej, astfel, de a cunoaşte mai bine profesorii şcolii, de a interacţiona cu aceştia şi în alte împrejurări decât în cadrul formal şi de a consolida relaţia cu aceştia.
I.1. Activități reprezentative desfășurate:
- Nivel preșcolar
- “Ce pot face două mâini dibace?” -Atelier de creaţie
„Desene pe asfalt” – Concurs de desen – p.î.p. Strugaru Elena
- „Micii pietoni; Cum circulăm pe stradă? -Educaţie rutieră; vizionare filmuleţ educativ, „Unde ne jucăm?” – Semne de circulaţie-joc; discuţii libere – p.î.p. Șerban Alexandra Maria
- „Apa-un element esenţial al vieţii” – Vizionare filmuleţ educativ, citire de imagini, colaj – prof. doc. Arucsandei Ana Mirela, p.î.p. Ciceo Mihaela
- „Pentru tine dansez”- dans modern, elemente de zumba
„Suntem actori- În lumea poveştilor” – Elemente de dramatizare – Hasan Mădălina
- „Călătorie în lumea poveştilor”- vizită la bibliotecă – p.î.p. Ciceo Mihaela, bibliotecar Tomulescu Alina
- Nivel primar:
- ”Magia numerelor – Matematica prin joc”– ateliere de lucru și activități matematice – p.î.p. Pintilie Oana Raluca
- ,,Ce miros au meseriile”, excursie în comunitate și discuții legate de meserii cu adulți încadrați în diverse categorii profesionale. – p.î.p. Cochior-Pleșcan Felicia
- CINEMAGIA-Invitație la cinema-Năstrușniciile motanului Maurice-film animație – p.î.p. Lichi Ramona
- ABC-ul circulației!, Ion Creangă-Lumea poveștilor satului românesc – p.î.p. Crihan Gica
- Alege să fii bun!, Ce pot face două mâini dibace! p.î.p. Bulai Cristina
- Prietena mea, cartea – Concursuri de lectură expresivă; – Prezentare de carte – p.î.p. Rotaru Cristina Georgeta
- Bunele maniere, acasă și în societate – dezbatere – p.î.p. Barzaghideanu Delia
- Ești ceea ce mănânci! Sucul sănătos – concurs desene – p.î.p. Anchidin Petrică
- Nivel gimnazial:
- ”Obiective turistice în Bacău”: Vizitarea Complexului Muzeal de Științe ale Naturii “Ion Borcea”, a Muzeului de istorie “I.Antonescu”, a Vivariului, a librăriilor “Alexandria” și “Cărturești” de la Arena Mall, apoi vizionarea unui film la Cinema City Bacău – prof. Balan Mariana
- ”Cele mai importatnte 10 descoperiri în fizică” – Concurs de desene şi creaţii literare prezentări ppt – prof. Panianopol Dan
- Jocuri sportive, Jocul naţional Oină – prof. Bejan Costel
- Pericolul de lângă noi – drogurile, Lumea invizibilă, Piramida alimentelor – prof. Bîra Constantin
- Dezbatere pe tema Bullying-ului ca fenomen des întâlnit în școală, manifestări, atitudini antibullying, marturisiri din experiențe personale, completarea unui chestionar cu afirmații despre fenomen cu Adevarat sau Fals – Prof . Burlacu Codrina
- Tradiții pascale – Crearea de felicitări pascale – prof. Chele Violeta
- Personaje biblice pe drumul crucii – prof. Coman Lenuța
- Personaje istorice feminine în istoria poporului român – material video-documentar – dezbatere cu elevii – prof. Drob Vasile
- Baschet – competiții între clase – prof. Florescu Mihaela Ramona
- ”Teremtsünk egy új világot!” Atelier de serigrafie și pictură pe textile – prof. Gal Ruth, prof. Simon Irma
- Ortografia, cartea mea de vizită – Concurs de ortografie – prof. Lupiș Florina Olimpia
- Experimente cool bazate pe fizică și chimie, Invenții care au schimbat lumea – prof. Pavăl Mirela
- Atelier pentru părinți: Etapele dezvoltării copilului – consilier școlar Pavăl Otilia
- EASTER TIME – prof. Porumb Claudia
- Ghicitori, proverbe și jocuri de limbă – concurs – prof. Potop Anca Florina
- Easter in the UK – Prezentare, concurs; Language Games – Jocuri lingvistice – prof. Stoicescu Diana
- ,,Atelierul ,,Mâini dibace!” – prof. Tancău Tereza
- ”Ce spun elevii” – Teletin Elena Alexandra
- ”Școala în culori” – Vasilică Nicoleta Oana
- Numărul de activități derulate: 98
- Tipuri de activități derulate:
- educaţie pentru sănătate:
- ştiinţific:
- cultural-artistic:
- competiţii / activităţi sportive:
- religioasă:
- cetăţenie democratică:
- concursuri:
- ateliere practice:
- dezbateri:
- artistico-plastică:
- excursie / vizită tematică:
- calitatea stilului de viață:
- securitate personală:
- abilități de viață:
- Resurse implicate:
Număr cadre didactice/didactice auxiliare: 33
Număr elevi: 353
Parteneri instituționali:
- Inspectoratul Județean de Poliție Bacău
- Spații de desfășurare a activităților (în cazul în care au fost și altele, în afara unității de învățământ):
- Complexului Muzeal de Științe ale Naturii “Ion Borcea”,
- Muzeului de Istorie “I.Antonescu”,
- Vivariu,
- librăriile “Alexandria” și “Cărturești” de la Arena Mall,
- Cinema City Bacău
- HappyCinema Bacău
- Obiective urmărite:
- formarea și cultivarea interesului pentru problematica sănătății;
- promovarea talentului şi fanteziei elevilor;
- creşterea gradului de implicare în activităţi cultural – artistice;
- conştientizare în privinţa responsabilităţii asumării valorilor morale;
- dezvoltarea spiritului de lucru în echipă;
- dezvoltarea capacităţii de explorare şi investigare a problemelor din viaţa cotidiană;
- îmbunătăţirea competenţelor de receptare a textului;
- dezvoltarea gândirii critice şi a creativităţii;
- cultivarea simţului estetic;
- stimularea stimei de sine, a comunicării interpersonale şi a relaţionării eficiente;
- orientarea şcolară şi profesională;
- descoperirea şi valorizarea abilităţilor artistice şi plastice;
- formarea şi cultivarea interesului pentru promovarea valorilor culturale, naţionale;
- formarea şi cultivarea interesului pentru ştiinţă;
- dobândirea abilităţii de autocunoaştere;
- corelarea teoriei cu practica;
- stimularea spiritului de competiţie;
- cultivarea spiritului critic;
- creşterea prestigiului şcolii în comunitatea locală.
- Proceduri/criterii de evaluare a activității:
- Aprecieri verbale;
- Chestionare;
- Fişe de lucru;
- Expoziţie de lucrări;
- Dezbateri;
- Fotografii, filme;
- Fişe de evaluare;
- Autoevaluarea;
- Acordarea de diplome;
- Analiza SWOT, raportul proiectului.
- Rezultate înregistrate (aprecieri calitative și cantitative):
- Participarea activă a tuturor elevilor şi a cadrelor didactice la activităţi diferite conforme cu tipurile de proiecte propuse.
- Implicarea în activități diverse – ştiinţifice, estetice şi artistice (audiţii, ateliere de lucru), de consiliere şi orientare, concursuri şcolare etc.
- Valorificarea potenţialului artistic şi civic al elevilor;
- Identificarea valorilor personale, dar şi pe cele ale colegilor;
- Exersarea abilităţilor de a proiecta şi desfăşura activităţi cât mai diverse în echipă;
- Dezvoltarea spiritului civic şi de implicare în problemele comunităţii;
- Îmbogăţirea cunoştinţelor elevilor prin mijloace atractive, distractive;
- Creşterea interesului faţă de valorile culturale şi geografice locale şi naţionale româneşti;
- Practicarea voluntariatului activ şi eficient;
- Dezvoltarea relaţiilor interpersonale, elev-elev, elev-profesor, elev – terţi;
- Responsabilizarea elevilor din punct de vedere social, implicarea lor şi a cadrelor didactice în activităţi nonformale;
- Educarea elevilor în spiritul unui stil de viaţă sănătos.
- Analiza SWOT:
- Puncte tari:
- Implicarea activă a elevilor şi a cadrelor didactice în activităţi multiple, specifice curricumului nonformal;
- Conceperea şi desfăşurarea de parteneriate educaţionale pentru sprijinirea activităţii extraşcolare;
- Experienţa managerială a cadrelor didactice care lucrează cu diferite categorii de elevi, dar şi experienţa elevilor în proiecte educaţionale derulate în școală;
- Tematica activităţilor răspunde particularităţilor de vârstă, personalitate şi preocupărilor elevilor;
- Climat educaţional deschis, stimulativ, datorat relaţiilor interpersonale foarte bune;
- Accesul la Internet;
- Dotarea şcolii cu baza materială necesară susţinerii programului;
- Activități interactive, atractive.
- Manifestarea dorinţei elevilor de a continua “Şcoala Altfel” sub forma atelierelor interactive.
- Puncte slabe:
- Spaţiul insuficient pentru desfăşurarea activităţilor extraşcolare;
- Lipsa resurselor pentru stimularea elevilor;
- Un număr relativ mare de activități desfăşurate simultan, cărora li s-a atribuit un spaţiu temporal limitat, având ca urmare o diseminare slabă a rezultatelor;
- Numărul prea mare / prea mic al participanţilor la unele ateliere;
- Lipsa unui spaţiu adecvat, a unei recuzite necesare organizării spectacolelor;
- Lipsa implicării părinţilor în derularea activităţilor;
- Implicarea slabă a unor elevi
- Condițiile meteo nefavorabile.
- Oportunități:
- Posibilitatea dezvoltării personalităţii elevului din multiple perspective, implicit a cadrelor didactice;
- Posibilitatea elevilor de a-şi alege atelierul dorit;
- Posibilitatea elevilor / profesorilor de a cunoaşte şi alte colective;
- Dezvoltarea relaţiei elev – profesor, profesor – elev, prin aportul educaţiei nonformale;
- Reducerea absenteismului / abandonului prin abordarea în manieră diferită a şcolii / educaţiei;
- Promovarea ideilor proprii ale copiilor și punerea lor în practică;
- Învăţarea nonformală, degajată oferă elevilor şansa de a se exprima liber, fără constrângerea notării, de a lucra în echipă, de a lua iniţiative pe baza procesului de comunicare;
- Organizarea unor activităţi extraşcolare, ceea ce determină crearea unor relaţii interpersonale;
- Colaborarea cu diverşi parteneri şi disponibilitatea din partea partenerilor;
- Descoperirea frumuseții locurilor, biodiversitatea, prin excursiile iniţiate.
- Amenințări:
- Suprapunerea activităţilor din şcoală;
- Scăderea interesului pentru unele ateliere;
- Numărul prea mare de proiecte cărora li s-a asociat un timp limitat, concomitent, pot determina neatingerea scopului/ obiectivelor urmărite;
- Neconştientizarea părinţilor / unor elevi privind rolul implicării lor;
- Lipsa fondurilor, a spaţiilor, a recuzitei necesare.
- Recomandări, sugestii:
- O sală de activităţi culturale adecvată;
- Funcţionarea mai performantă / acces mai mare la internet pentru derularea activităţilor;
- Stimularea elevilor cu premii;
- Realizarea unei mai bune colaborări între cadre didactice, implicarea tuturor profesorilor şi a diriginţilor în promovarea şi susţinerea activităţilor şcolii;
- Colaborarea cu comunitatea locală, cu sponsori în vederea obţinerii materialelor necesare;
- Continuarea activităţilor din programul “Şcoala Altfel” sub formă de ateliere interactive, după modelul acestui an şcolar, doar cu o mai bună organizare a timpului şi a resurselor materiale.
Director, Consilier educativ,
Prof. VASILICĂ Nicoleta Oana prof. doc. ARUCSANDEI Ana-Mirela